lördag 3 november 2012

Soffan i burspråket.



En fin och gammal skönhet från början av 1800-talet har flyttat in i burspråket. En väldigt stor anledning var att den andra soffan, som var mer kompakt, inte släppte fram värmen från elementet. Ja ni vet, man kan ta till hur många anledningar och ursäkter som helst för en sådan här skönhet! Den andra fick flytta ut på verandan.


Den är smäcker och sliten, det passar helt utmärkt! Jag ska jag varsamt rengöra den och klä om sitsen. 



Jag har lagt på en quilt från det stora varuhuset, det passar med lite rött nu. Det får nog bli några nya kuddar också så småningom.


I fönstren har jag gamla hjul som ska avleda blicken från något löjligt. När jag skulle sätta in innanfönstren hade jag av misstag köpt bomullsbollar i stället för veckad vadd. Med tidsbrist var det bara att acceptera! Nu måste jag leva med "snöbollarna" mellan fönstren fram till tidig sommar, hjulen hjälper mig att överleva vintern! Snart byts de ut till adventsstakarna och jag längtar redan.

Jag vill önska er en fin och vilsam helg!

Tack alla för kommentarer till tidigare inlägg, det är härlig och uppmuntrande läsning som gör min dag!

Varm kram /Cia

21 kommentarer:

Monika sa...

Jag tycker det blev charmigt med dina "snöbollar" där i fönstret :o)

Soffan är helt enkelt gudomligt vacker!

Och så måste jag tacka dej också innan jag går :o)

Tack vare ditt inlägg med den vackra korgen hittade jag till Suedeco och kunde köpa julboken jag letat efter. Den var redan slutsåld överallt! Men hos dem hade dom kvar en! Toppen!

Ha en härlig helg!
Kram
Monika

Anonym sa...

Helt ljuvlig soffa...
Kram//kullervilla

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Åhå ... jeg ser snøballene , jaja ikke så galt det vel. Artig med det fiiine gamle hjulet som står så fint på pynt !! Kjøkkensofaen er helt herlig med så mange nydelige detaljer, der var du jammen heldig.Burspråket , er det det samme som spisestue tro ? Det ser så koselig ut hos deg . God lørdagsklem fra Sidsel ;>

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej och hå, insåg nu att jag trodde jag var på en helt annan blogg när jag skrev om tavelväggen i förra kommentaren!!
Jättefin soffa, och det ser charmigt ut med dina bomullstoppar i fönstret, som små snöhögar.
Ha en fin allhelgona
Kramar
AnnaMaria

Ewa`s Galleri sa...

Vilken fin soffa,och hjulen i fönstet tyckte jag var fint
En liten ljusslinga i så har du ju din ljustake till advent
ha en riktigt skön lördag

MODERN COUNTRY sa...

Å så fint du har det Cia, den er virkelig sjarmerende den gamle soffan !! Synes den er pent dekorert med fine detaljer. Både de små tre knoppene på armlenet og de malte kransene i gull. Synes det er trist at nye møbler ikke er laget med like mye omtanke og kjærlghet. Nei gammelt håndverk er best.


Ønsker deg også en fin og vilsam helg !

God klem ~ Aina

Elsa och Helena sa...

Helt underbar soffa, en sådan skulle jag gärna ha! Visst är det konstigt vad man kan reta sig på vissa saker...men jag tycker det ser ut som fina små snöbollar i fönstret:)

KRAM Helena

Anonym sa...

Vilken fin och ovanlig soffa.
Snöbollarna passar perfekt, inte gjorde det något att du köpte fel.
Önskar dig en skön kväll
Kram
AC

Vardag och flärd sa...

Vilken vacker soffa! Och hjulen i fönstret är ju så fräckt!
Att jobba för mycket är inte bra, fick uppsöka läkaren härom dagen och det var inte kul - men det berättar jag om en annan gång.
Ha en fin lördag kväll!
Kram Eva

Elin sa...

Vackert vackert vackert!

Fågel Blå sa...

Underbar är det rätta ordet,, vilken skönhet!
Hoppas du får många fina stunder i denna vackra soffa!
önskar dej en fin dag
Kramar Kathrine

Blan betong och gammeldags pioner sa...

halloj tycker snöbollarna blev sååå läckra härligt med lite omväxling...så läcker soffa....ha sett en liknande stol i samma stil på Coola Loppan förra veckan..nu blev jag såå till mig när jag såg din soffa så det få blir en tur dit i dag...Ha en underbar i början veckan kram från Maja.

Unknown sa...

Snöbollar är mycket finare än de traditionella rullarna mellan fönsterrutorna! Tänk att du redan har (h)jul i fönstret, det var både snyggt och påhittigt! Håller med om att en ljusslinga runt hjulet skulle bli pricken över i till advent. Åh soffan vilken atmosfär den skapar!!
Kram

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Åhh va underbar soffa.. snöbollarna såå fina..kram sussie

Elsa och Helena sa...

Tack rara du för din värmande kommentar, nå... nu är helgen snart över och det blir nya tag:)

Önskar dig en fin kommande vecka, ha det gott...KRAM Helena

Fia sa...

Haha, helt suveränt med "snöbollar" mellan fönstren;)) Jättefin soffa as well ♥
Ha en härlig kväll!
Kram fia

Prinsessorna på Bellevue sa...

Jamen, jag döööör! Vilken underbar gammal soffa!!!!
Lyllos dig! Vilken underbar dam, som flyttat in också! Min smak på pricken!

Kram
Petronella

Yvonne sa...

Du är rolig du med bommullsbollarna. Jag småler för mej själv när jag ser framför mej när du öppnar påsen och ser att det är bollar.
men du det blev bra.
Hjulet i fönstret är också du.
Kram på dej från Yvonne

Norr om Köpenhamn sa...

Ååååg vilken underbar soffa. Den passar ju perfekt där. Hade jag bara haft en stor entré, så hade jag också skaffat mig en sådan. Tycker att de är sååå fina :)
Fint också med pläden och kuddarna!!

Ha en härlig dag idag :)
Kram
Ulrika

Felix sa...

Vilken vacker gammal soffa du har hittat! Fast det behövs nog ett antal kuddar för att man ska sitta skönt... ;-)

Jo, visst finns brudkronan kvar hemma hos mina föräldrar! Däremot är det ingen av oss barn som har använt den när vi har gift oss. Nu när jag tänker på det borde vi kanske ha gjort det, men så tänkte jag inte för 30 år sedan... ;-) Tror att den blir ganska tung att ha på huvudet.

Novemberhälsningar
Elisabet

Kristina sa...

Hej min bloggvän!
Åhhh....vilken soffa! Du har flaxen att få tag i många gamla fina saker!
Så charmigt med bomullsbollarna. :)
Ibland blir det inte som man tänkte sig men det blir bra ändå!Orginellt och fint med hjulet!
Jag längtar också efter advent nu, ska bli så mysigt!
Kram!
Kristina