måndag 14 januari 2013

Att få leka lite.


Jag kommer aldrig att sluta leka, för det är väl en lek att arrangera fåglar i en gammal fågelbur? 
Efter domherrens ofrivilliga besök satte jag in gamla julgransfåglar i en bur, men nu är även de nerpackade bland julsakerna.



Ingen frisk fågel kommer att tvingas in i någon av mina fågelburar, men så fick jag syn på de här fina fåglarna hos  Fröken Anker. De är inte sjuka utan helt konstgjorda liksom de rostiga fjärilarna.

När jag tänker på den skadade domherren som tillslut blev frisk vänder jag på ordspråket och det måste bli;  "Bättre tio fåglar i skogen än en i handen!"

Idag när det är -18 här tänker jag på alla småfåglarna ute i kylan. Vi som börjat mata dem fortsätter med det, här går det åt ca 4 liter frön varje dag. Jag tror det var billigare när jag hade häst!

Önskar er en fin start på veckan!
Cia




23 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Åhhh så fint du pyntat i buren..och jaa, visst tänker man på de små fåglarna nu då det är kyligt ute..
Kraaam Anette

Solstrimmor sa...

Vi matar också fåglarna men problemet är att hundarna äter fröresterna under fågelmataren och kräks sen! Hjälper inte att hänga den i trädet med buskarna under heller. Jag hänger upp svålar och talgbollar också, samma sak där... det som trillar ner tar hundarna. Varje år säger jag att jag inte ska mata fåglarna men gör det ändå... Och jag håller med dej, ingen fågel i bur!

Skön ny vecka önskar jag dej!
Kram Eva-Mari, som också leker:)

Ett ögonblick sa...

Det blev ju ett riktigt läckert arrangemang!
Usch så kallt!! Vi hade -7, tycker det räcker gott och väl.
Ja, nu är det fart på småfåglarna igen, ska ut och fylla på hos dem så fort det ljusnar.

Ha en fin dag!!
kram lisamaja

STENLYCKA sa...

Godmorgon kära Cia!
Visst jag håller med dig fåglarna skall inte sitta i bur utan flyga fritt i naturen.
Fågelburen var så vacker och du har dekorerat den så fint!
Önskar dig en fin dag med skratt, kärlek och sol!
Kramar
Raina

Vardag och flärd sa...

Så fint i buren med fjärilar och fåglar!
Ja, det går åt oändligt mycket frön till fåglarna nu i kylan men det är så roligt se fåglar i stora flockar runt matplatserna, och de behöver maten när det är snö och kallt.
Ha en fin dag!
Kram Eva

Brunt sukker sa...

Å SÅ VAKKER BLOGG DU HAR
JEG LEGER MEG TIL Å FØLLER DEG
NYT DAGEN
KLEM ELI:))

Chokladvillan 1910 sa...

Håller med dig ! Vad kallt det blev ute brrrrrr. Bra att några kan mata fåglarna utan att få råttor inne...
Kram Anki

Annas röda stol sa...

Burr...Va kallt. Vackert det blev i buren och finfina rostiga fjärilar. Ha en bra Måndag. Kram Anna

Katta sa...

Hade missat ditt inlägg om domherren men har läst det nu, Vilket lyckligt slut på den händelsen :) Såå fina de där rostiga fjärlilarna är.Önskar dej en bra vecka, kram Katta

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Disse vakkre fuglene liker seg nok godt i det fine buret . 4 liter frø hver dag ??? Ojj det var mye !!! Her er det også minus atten og i dag har det i tilegg begynt å snø oppå isen , så da er det råskummelt både å gå og kjøre bil. God mandag og klem til deg !

Jenny sa...

Vi är dåliga på att mata fåglarna i år, enbart talgbollar har vi haft ut, men de är ju där och äter så jag hoppas att vi räddar några små. Visst är det fint med låtsasfåglar, när jag var liten hade jag riktiga burfåglar vilket jag idag inte förstår. Tycker också om att ha låtsasfåglar i mina burar och lämna dörren på glänt ... Dina är jättefina!

Kram,
Jenny

Anonym sa...

Skönt att höra att domherren blev frisk, och fri tillslut.
jag matar oxå fåglarna här hemma men jag tror grannen har godare frön, för det var bara i höstas när jag började mata som dom "hängde" här.Nu ser jag bara en och annan småfågel och koltrasten som kommer för att äta äpplen som jag lägger ut. Hoppas att han tackar mig med vacker sång längre fram i vår.
Kram Marie J

Yvonne sa...

Du har så fina fågelburar. Jag skulle behöva någon eller några till "blomsterrummet".
Man kanske skulle ha en solrosodling på gården för att få billigare solrosfrön till vintern. Och fint skulle det bli på gården när alla solrosorna blommar.
Hälsningar Yvonne

Anonym sa...

Jag blir så glad över att ännu en människa förstått vikten av att stödmata våra övervintrande småfåglar, för visst vill vi alla lyssna till deras sång när våren kommer?! Har man problem med tjuvätande hundar kan man sätta kompostgaller runt fågelstationen, funkar OK. Här går det mkt frön, talgbollar mm men så är det också -26 idag:)
Skorpan

Anonym sa...

Så fin bur och innehållet med.
Hoppas du har en bra dag i kylan, nu biter det lite i kinderna må jag säga. Härligt.
Kram
AC

Tinas bo sa...

Vad fint du har i buren...
Gillar speciellt de rostiga fjärilarna..:)
Ja det var mycket frön det, men i eran kyla behöver de väl det... :)

Ha en fin vecka
Kram Tina

Unknown sa...

En så rolig och fin installation med både fåglar och fjärilar! Instämmer i det omvända ordspråket!
Ja dom där ute måste vi ju hjälpa genom vintern, vet faktiskt inte hur många säckar solrosfrö och renfor (eftersom vi matar rådjuren också) jag fraktat hem och jag gör det så gärna!!
Trevig kväll!

Huset bakom lindarna sa...

Jag tror det är lugnast med konstgjorda fåglar i bur! Vår granne matar fåglarna varje vinter så vi har inga här hos oss! Såg svanar flyga söderut häromdagen, de har väl fått nog av vintern här, förstår dom...
Kram/Finas mammis

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka fina fåglar och sån tur att du har bur så att dom inte kommer bort!!! Ja, det går åt massor av frön till dom små liven nu.
Agneta kram

Ewa`s Galleri sa...

jättefint i buren
Här går det åt väldigt mycket mat till fåglarna varje dag
Men det är ett nöje att se dem äta vid fågelbordet
ha en skön dag

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad fint du har pyntat i den vackra fågelburen. De rostiga fjärilarna gillade jag, men jag gillar allt som är rostigt=)
Här matar vi också småfåglarna, det är kul att se om man lyckas locka till sig några ovanligare sorter.
Ha det fint!
Kram,
Regina

Odensvi gård sa...

Ja, fåglarna kräver sitt. Varje morgon vid frukost kikar jag ut och ser de burriga koltrastarna sitta och vänta på dagens äpplen. De mindre fåglarna verkar lite sömnigare. Men himmel vad med frö det går åt!

Bitte sa...

Hej Cia!

Tack för alla fina hälsningar hos mig, nu fann jag äntligen en stund att skriva tillbaka :-). Vad många inlägg jag hade missat, men nu har jag läst ikapp mig!

Vad fint det var med de gamla fåglarna i fågelburen, de passar att ha framme året runt om man skulle vilja. Vad otroligt söta de bruna barnskorna var och vilken underbar kartong de låg i! Fotona på "mina" barnskor var helt underbara med brudslöjan och den vackra brickan mot det nötta svarta. Den där brickan blev jag allt nyfiken på ;-). Tack snälla du för att du länkade till mig! :-)

Till sist: Vad fin du var på det gamla fotot av dig! Jag tror att du bara har blivit lite äldre på papperet, i hjärtat är du fortfarande som på bilden... :-).

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte