måndag 13 maj 2013

Ett nytt gökur!


Nej då, det är bara jag som har skojat till det med fågeln som är av obestämd ras, anka eller and?
Det finns ingen vit gök vad jag vet men däremot vita änder.


Det här var det andra fyndet från gården, ett supskåp sa någon men det är överdelen till en klocka. Jag tycker det har så fina former och ska användas som skåp. Kanske det blir det ett supskåp i alla fall, med lite kvak-kvak! (tack Sidsel för den benämningen!)


Det behöver bakstycke, hyllor och ett glas. Att skära glas i den här formen är inget jag klarar av. Hoppas glasmästaren kan hjälpa mig.


Det gamla fönstret bredvid passade nästan..., det har också sin historia om huset som drabbats av hussvamp och allt måste brännas, ve och fasa! Längst upp till vinden satt det två fina fönster. Jag bad om att få hämta dem och det fick jag tillslut.


23 kommentarer:

Tinas bo sa...

Vilken fin hylla/supskåp det kommer att bli!!
Fönstret är ju bara sååå vackert... :)
Och din anka är en dröm!!
Jag börjar nog bli tjatig nu, men jag måste få veta var du fått tag på den... :)
Ditt mail har tyvärr inte dykt upp.

Kraaam Tina

LantlivsAnette sa...

Nämen himmel alltså vad du har fina saker !!Ohhh så fint..det lilla skåpet, eller det blivande skåpet...det kommer att bli så fint..
Kraaam Anette

Chokladvillan 1910 sa...

Finfina grejer du har hittat. Ja, varför inte ett supskåp ? Nu är man ju inte så mycket för en sup men en konjak går ju i... ;) Jag gillar din pippi vad det nu kan vara för sort. Jag har inga problem med uppstoppat, tycker att det är lite ballt faktiskt. Min svärmor skulle nog sätta i halsen hehe
Må så gott !
Kram Anki

Hulda sa...

Det kan bli et fint skap av den delen fra klokken. Det ser fint ut. :) Flott var også det gamle vinduet, og anden. :)

Vardag och flärd sa...

Du är så rolig! Det kommer att bli ett jättefint supskåp, det har en härlig form! Det lilla fönstret är underbart i färg och form, du får absolut inte göra nåt med det, det ska vara som det är!
Ha en fin vecka!
Kramar Eva

Annas röda stol sa...

Så fint skåp !! Perfekt som supskåp :))) Ha en bra kväll. Kram Anna

Vit Hortensia sa...

Vilket fint stilleben med klocka, lykta, "pippi" och sliten bordsskiva!!...och så kul att hitta en så fin klocköverdel att göra något nytt av. Det kommer säkert att bli ett jättefint litet supskåp!
Måndagskvällskram
Birgitta

Maggi sa...

Du gör så underbara fynd :)
Det är alltid en glädje att läsa dina texter, skall du veta!

Ha en skön vecka! Kram

Fint o Fult sa...

Vad fantastiskt fint som litet skåp, ja det gäller att ha ögonen öppna för nya användningsområden! Är säker på att glasmästaren fixar glaset :)
Kram Monica

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Jo vær så god du ! hehehe . Så nydelig da og så fin fasong !!! Wooow , mye du kan bruke det til. Et lite skap ... det blir superbra det ! Du har du sett at jeg har fått et nytt familie medlem i dag ? Ja jeg reiser til Sverige så ofte jeg får sjansen , jeg ville helst bodd der. Til helgen skal jeg til Harald , som endelig har funnet et epleskap til meg ...ååå det blir fint! God klem til deg !

Katta sa...

Men så snyggt det supskåpet eller vad det nu var är!! Snyggt som ram med tycker jag. Man lär sig mycket när man bloggar hade ingen aning om att det finns vita änder eller om det med hussvampen, hu vad hemskt att få det om allt måste brännas. Kram Katta

::fina:: sa...

Hehe vad härligt det blev! Ankan är underbar, det är något visst med uppstoppade djur, det måste man säga. Min pappa har en uppstoppad nötskrika och ända sedan jag var liten har jag tyckt den är så fin. Kram!

Anonym sa...

Tjusiga ting!!!Vita änder hade jag inte en aning om att det fanns, fin var den i alla fall.
Vackert litet skåp, kommer att bli toppen.
Kram
AC

Yvonne sa...

Ja du kan då hitta fina saker överallt. Kommer du ihåg dom där skåpen vi fick köpa från det gamla huset i skogen. Mitt skåp står nere i källaren, men det ska jag ta upp och hitta plats åt. Den där loppisen som du var på hade jag också velat besöka. Men det blev inte av." När det regnar manna ifrån himlen har den fattige ingen sked", så var det just den helgen. Men det blir väl fler tillfällen
Hälsningar Yvonne

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var det finaste gökur jag har sett! En så charmig gök och så vacker del av skåpet. Vilka bra fynd du gör.
Kramar
AnnaMaria

Lilla Blanka sa...

Hej fina Cia!

Jättefina saker! Åh det där kommer ju att bli så himla fint när det är ett färdigt skåp. Glaset fixar glasmästaren på ett kick.

Kram och ha en jättefin kväll!
Mia
PS vår Kevin är inte så liten längre utan är tonåring, men fortfarande såå gullig!

Anonym sa...

Som vanligt helt underbart!
Skorpan

Blommiga Rutan sa...

Hej!

Men så fint! Kommer att bli toppen som skåp för lilla hutten!
Lyktan är också väldigt fin.

Ha en bra fortsättning på sköna maj
Kram Anncathrine

VisaLiza sa...

Verkligen fint! Gör sig vackert som stilleben precis som det är. Liza

Tidevarf sa...

Ha,ha de gökuret är du nog ensam om. :) Att göra ett skåp av ditt fynd kommer nog bli såååå charmigt.

Här skiner solen idag och hoppas det gör det över dig med.
Kram
Anneli

Här är gudagott att vara ! sa...

Så underbart det är att kunna återanvända saker på nytt !
det finns inget vackrare än gamla och nötta allmogesaker och bruksföremål.
Dina skålar var otroligt vackra ♥
- Man får rysningar när man ser dom...Och då menar jag rysningar av lycka ;)Och att dom dessutom har bomärke är "kronan på verket " !
- Stort grattis till dina fantastiska fynd !
Här har vi sol och härliga dagar, så den vakna tiden tillbringas utomhus. - Vill försöka hinna så mycket som möjligt nu, då jag ska läggas in på sjukhus några dagar nästa vecka.Och efter det lär jag inte vara så pigg.
Ha det gott fina du ♥
Kram Anneli

Bitte sa...

Vilket underbart gökur! :-) Det var nog det finaste jag sett! Din vita and är så vacker och vilken lycka att hitta en sån fin pjäs som överdelen till den gamla klockan. Färgen var så vacker på den också!

Det blir nog ett ovanligt vackert skåp när det fått glas och bakstycke!

Önskar dig en fin vecka!

Många kramar
Bitte

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Vilken fin "kvackis" :)