fredag 3 maj 2013

Färgspektrum.



Kakelugnen har blivit självlysande!


De vita kolonnerna lyser mest.


Det är den gamla kristallkronan med hög blyhalt i prismorna som med solens hjälp skapar reflexerna. Halva affärslokalen har ljuspunkter i regnbågens alla färger. Jag var redan som barn fascinerad av detta och det kanske är därför jag tycker så mycket om kristallkronor.


I förra inlägget fick ni veta mina framtida planer för affärslokalen, att väggarna ska målas rosa. Tanken är att hämta upp färgen från det rosa på kakelugnen, det är åt det lite mer grå/lila/smuts/rosa hållet. 

Så roligt att ni gillade fönsterluckorna, och tack för alla fina kommentarer! Jag gav snickaren uppdraget att göra dem. Han tyckte det var en rolig idé, som han aldrig gjort tidigare. Härlig inställning tycker jag.

Passar på ett önska Er en fin helg!
Cia

20 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Sååå fint...det skimrar som guld..
Ha nu en jättefin helg
Kraaam Anette
P.s Jaa du kan tro att jag ska må gott på mässan i helgen..kläder o inredning, sånt som jag älskar !!

Fågel Blå sa...

Så vackert!
Kramar Kathrine

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så nydelig da i alle regnbuens farger ! Ååå det er så flott med kakkelovner,det er liksom så herskapelig og fint .Kanskje en gang... Ja du vet prismekroner ... de elsker vi ! Ønsker deg en deilig fredag ! Stor klem til deg .

Jenny sa...

Vilken maffig kakelugn! Och så vackert med regnbågens färger!

Ha en härlig dag,
Jenny

Ett ögonblick sa...

Ååh...jag har missat så mycket vackert!!! läste precis om de fina fönsterluckorna ...och jag ska läsa vidare ...
Vilken otrolig kakelugn! och så verkar det som att Du har planer...;)

En fin helg till Dig!!
kram lisamaja

Här är gudagott att vara ! sa...

Nu förstår jag var du får ni energi i från...Dina kristallkronor är inte bara vackra, dom sprider energi och kreativitet också ! - Man tycker att det är lika fantastiskt nu, som när man var barn att se dessa färgspektra som dansar runt och lever sitt eget liv ♥
Magiska bilder på din vackra kakelugn!
Sköt om dej och ha en härlig helg!
Kram Anneli

Anonym sa...

Otroligt vacker kakelugn. Ser extra fint ut med alla färger som dansar runt på den.
Ha en härlig fredag
Kram
AC

Huset bakom lindarna sa...

Vilken underbar färg på din kakelugn, har nog aldrig sett någon sådan. Skulle vara roligt att se hela! Kram/Finas mammis

Tinas bo sa...

Härligt med en regnbåge i rummet!! :0)
Kakelugnen är såå vacker...

Ha en fin helg
Kram Tina

Tidevarf sa...

Wow vilka fina bilder du tagit! Kakelugnen du har ser ju helt gudomlig ut.

Ha det härligt
Kram
Anneli

Brunt sukker sa...

Å SÅ MASSE FINT DU HAR!
JEG HAR VIRKELIG KOST MEG NEDOVER HER
NYT HELGEN DU SKJØNNE
KLEM ELI:)

Vit Hortensia sa...

Kristallernas färgspel är verkligen fascinerande! Kan tänka mig hur vackert det måste vara när de regnbågsfärgade fläckarna framträder överallt i rummet!
Ha en härlig helg!
Kram
Birgitta

Lena sa...

Hej Cia
Jag brukar följa din treviga blogg och känner igen mig i mycket som du skriver!
Blev så full i skratt ang ljusstenet från kristallkronan, jag har en gammal,rund orreforslampa med massor av prismor i hallen. I vissa lägen när solen skiner in genom fönstret så blir det en "discokula" med ljuspunker över hela rummet...
Ha det så gott
Mvh Lena i Leksand

VisaLiza sa...

Vackert med kakelugn. Blir så avundsjuk på alla som har sin kvar. den förra ägaren till vårt hus slog sönder kakelugnen här med en slägga! Vårt hus har ju också varit affär och i vår affärslokal har vi vardagsrum :) kramar Liza

kersogras sa...

Regnbågens alla färger! Kakelugnen blir ännu finare med solens hjälp! Jag förstår att du valde huset på grund av att den fanns!!! /kers

Meta sa...

Det är ju för härligt vad solen kan åstadkomma med sina strålar och glädja oss på så många sätt.
Ha en fin kväll
kram Meta

Chokladvillan 1910 sa...

Vilka häftiga effekter det kan bli ! Jag gillar idén med den "smutsrosa" färgen, ska bli kul att se.
Det är så skönt med värme, äntligen känner man den på riktigt ! :D
Dagen har tillbringats i trädgården & mannen har oljat terassen. Det är vår på riktigt !
Må så gott & njut !
Kram Anki

Vardag och flärd sa...

Din kakelugn är så vacker! Och fantastiskt med prismornas färger som lyser så fint! Det minns jag också från min barndom hur fascinerande det var med de olik fäjrgerna.
Ha en riktigt fin ny vecka, vännen!
Kramar Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Jamenvisst! Gissa om jag känner igen mig i detta med prismorna och regnbågarna som jag kallade det när jag var barn, fullt med regnbågar var det när solen sken! Underbart.

Din färg på väggarna låter som den färgen som vi har i hela huset på våra olika breda och ohyvlade bräder, smutsbeige, rosa, grått, obestämbart aktigt, och jag har inte tröttnat ännu! Väldigt fint, om jag får säga det själv.

Kramar Agneta

blockethuset sa...

Häftigt...dåtidens dicsolight!
Kramelikram
C