måndag 15 juli 2013

Det luktar gott!



Innan regnet plockade jag in några pioner som hänger på tork. Det var Lisa som inspirerade mig. De är nästan torra men luktar fortfarande ljuvligt.


Den gamla hyllan i burspråket har utskärningar så att det går att hänga upp saker. Den fina tredelade spegeln kommer från Suedeco.

I lördags blev det en tur till Västanfors hembygdsgård och Lövpakens Trädgård i Fagersta. Jag köpte anemoner! En blomma jag upptäckt genom bloggvärlden. Och en planta med stora blåbär, är det tänkt i alla fall.


Det blev också en knippa lavendel och en ljuvlig tvål, den ligger helt rätt i händerna när man tvättar sig. När vi hade inredningsbutik tror jag vi kallade dem för gåsägg.



Så roligt det var att läsa era kommentarer, den gamla cykeln och rallarrosorna väckte många minnen.

I morse kom snickarna, nu är takbytet på allvar!

På onsdag släpper jag allt, det blir en tur till Helsingfors. Det känns välbehövligt men lite svårt att släppa på kontrollen. Jag vet ju att hantverkarna klarar sig utan mig, men de blir utan mitt goda fika!

Önskar er en fin start på veckan!


19 kommentarer:

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ja det gjorde jeg også i fjor , tørket Peoner. De er så flotte ! Nydelige Lavendel , passer spesielt godt å ha en liten bukett på badet synes jeg. Såpen ser så deilig ut , så fin fasong på den ! Du skrev , når vi hadde innredningsbutikk ???? Mener du der du bor eller har du hatt det ?? God ferietur og kos deg masse ! Klem klem

Vit Hortensia sa...

Härligt när sådana saker som takbyte är gjort. Extra roligt att åka iväg en sväng och veta att någon annan jobbar under tiden :)
Önskar dig en fin resa!
Sommarkram
Birgitta

Annas röda stol sa...

Åh mina favoritblomdofter :)) Ha det gott och trevlig resa. Kram Anna

Tidevarf sa...

Plockade också in en vackert utslagen pion igår, men satte den i en vas.
Det var min sista för i år. :(
Får väl prova torka den kanske... :)
Tjusigt med den tredelade spegeln och du nu ska jag berätta en hemlis. Vet hur många gånger jag tittat på den lilla spegeln du köpte från Suedeco? Många....men nu hamna den i ditt fina hem.

Ha det härligt.
Kram
Anneli

Tidevarf sa...

Var nog lite otydlig, jag menade den lilla spegeln som du visar i ditt inlägg: vackra detaljer.
Men jag gillar den du visar i detta inlägg med. :)

Kramen
Anneli

Jenny sa...

Takbyte är ett helt projekt, skönt när det är klart! Fantastiska pioner även om de ska torkas, men näääästan lika njutbara ändå. Och lavendel, mmm, dofterna känns ända hit!

Kram,
Jenny

lisashus sa...

Kul att man kan inspirera varandra! Själv fick jag idén från Eva-Marie som har bloggen "Solstrimmor" - tidigare " Vårt lilla röda hus"! Hon hängde sina pioner så vackert, så jag måste bara pröva! Dina ser jättefina ut! Själv kom jag inte på det förrän de nästan var utblommade!

Ljuvligt med lavendel och den tvålen ser härlig ut just för handen!

Ha´t så fint i Helsinki! :)
Kram
Lisa

Viola sa...

Ha nu en härlig tur till Helsingfors, önskar en fortsatt skön sommar, KRAM

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Torra, men vackra och doftar ljuvligt :)
Jag har gjort precis som du :)
Hoppas du har en härlig sommar.
Stor kram
Jessica

LantlivsAnette sa...

Vad härligt att taket blir gjort nu..det är härligt att höra hammarslag och såg...då njuter jag :)
Ha det gott
Kraaam Anette

Nya Anno 1900 sa...

Åh, kan man ta in pioner??! Det hade jag ingen aning om men ska absolut göra...när inte hönorna väljer att picka i sig alla pionknoppar innan de slagit ut.

fyra vindar sa...

tack för din kommentar!! skoj att va saknad.. :)
kram kram sofia

Fågel Blå sa...

Åhhhh så härligt med Pioner, jag brukar också torka dessa skönheter.
Önskar dej en fin Tripp
Kramar Kathrine

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Då är nog du på väg till Helsingfors nu, roligt med en resa. Provade och torka pioner en gång, det ville sig inte, plockade nog för utslagna.
Ha det bra på resan
Kramar
AnnaMaria

Solstrimmor sa...

Att försöka fånga sommaren är ett knep som jag också tog till när jag hade min trädgård. Har fortfarande pioner kvar som jag är rädd om... och en liten lavendelbukett i glasskåpet.

Önskar din semester blir som du hoppats på! Det är skönt med miljöombyte och man uppskattar allt på hemmaplan mycket mer.

Kramar Eva-Mari

Maggi sa...

Välkommen till Helsingfors :) Har själv snurrat runt i staden ett par dagar den här veckan. (Bor en timme utanför) Hoppas du fick en skymt av alla fina fartyg på Tall Ship Race. Helsingfors är en fin sommarstad.
Kram

Rapport till Vänfors sa...

Å, vet hur gott det luktar. Har själv tagit in lite rosor här och precis innan de torkar ihop så doftar det helt fantastiskt...konstigt men härligt:)
Tack för fina kommentarer hos mig.
Kram Annika

Bitte sa...

Tänk så vackert det kan vara med pioner i förfall! Jag har provat att torka pioner en gång med sämre resultat, men kanske jag borde prova igen?

Lavendel är så fint (och somrigt) också, det luktar så fräscht på något sätt. Jag brukar alltid tända mitt lavendeldoftljus när jag har städat :-).

Vad mysigt med en resa till Helsingfors, jag antar att du är där nu. Önskar dig riktigt härliga och njutbara dagar!

Många kramar
Bitte

Meta sa...

Ojdå det glömde jag att torka pioner i år. jaja man kan ju inte tänka på allt. Men lavendeln den skall jag allt plocka av.
Ha en fin vecka
Kram Meta