onsdag 18 december 2013

Ett fint paket och en ful tomte.


Jag hade turen att vinna en fin utlottning från Norregård, se så fint paket Malin gjort! 
Vad jag vann kan ni se längre ner i högersplaten.


Det var alltså inget paket från den fula tomten. Men så här bakifrån ser han gullig ut där han står på kälken.


Men framsidan är långt ifrån gullig!


Leodin var först tveksam men gick sedan fram och nosade.

Jag brukar inte bli rädd, men när jag för något år sedan gick upp för att sova råkade jag titta ut genom fönstret. Där satt en fullvuxen tomte på uthusets trappa! Trots att det var vid jultid blev jag vettskrämd.
Jag ringde grannarna som talade om att någon i byn hade "tomtat" och fått för många julsnapsar. Han behövde nog bara en paus.
Från fönstret bevakade jag tomten noga utan att han upptäckte mig. Han satt bredbent och vaggade lite med överkroppen, så plötsligt reste han sig och vinglade vidare.

Ha det gott i julpysslet!




17 kommentarer:

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ojj ja han så ikke ut som noen snill og god nisse akkurat ! Han ser skummel ut synes jeg , men han ser litt gammel og fin ut samtidig , men skummel ja. Må le , synes jeg kan se den bredbente nissen som sitter på trappen og skremmer deg , uff ja hvem vet .. det er mye rart ute å går. God natta Cia , sov godt ! Klem

Solstrimmor sa...

Ja du, det var allt en stygg tomte... men lite rolig också! Kanske han skrämmer iväg andra, vingliga tomtar? Men paketet var desto vackrare... vem skulle inte bli lycklig över ett sånt fint?? Grattis till vinsten:)

Nu hoppas jag att alla meteorologer har fel och att det blir snö till jul!

Ha det gott.
Kramar från Eva-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vissa gör sig bäst bakifrån, det har jag gemensamt med tomten. Den levande var lite läskigt, man vet ju inte vad som är ute och rör sig när det blivit mörkt. Och stort grattis vilket fint smycke du vann.
Kramar/AM

Fågel Blå sa...

Gratttis till vinsten, så roligt för dej.
Och så läskigt med tomten, hua!
Ha det så fint!
Kramar Kathrine

Jenny sa...

Tomtar kan sannerligen skrämma en ... Jag föredrar i alla fall en ful tomte framför en full! Grattis till vinsten!!!

Kram,
Jenny

Anna Stenberg sa...

Ja lite läskig var den allt! Men resten vägde upp! Jättefint! God Jul & Gott Nytt År! Kram Anna

Huset bakom lindarna sa...

Även om tomten inte var så vacker så är den nog snäll, det är ju inte det yttre som räknas! Men den levande på trappen, den hade jag nog varit utan. Dock inte den fina vinsten! Kram från Finas mammis

Snäckskalsdalen. sa...

Jag tycker kanske att Leodin möjligen lika gärna kunde ha ätit upp tomten, för han är inte grann.....men frågan är om inte den vaggande levande saken det andra året var lika illa....fast han gick ju till slut. Jaaa, ibland undrar man.
Agneta kram

Unknown sa...

Jaaa, precis så där ser min barndoms tomte ut. Faktiskt så tror jag att det är han!
Lite grotesk men ändå liksom julen i egen hög person och klappar har jag fått genom åren av honom.
Grattis till den fina presenten!!
KRAM!

Vit Hortensia sa...

Paketet (och dess innehåll) var verkligen vackert! Så kul att vinna något sådär.
Försökte med bästa vilja att hitta något vackert även hos din tomte....och egentligen är det ju bara den där hemska masken som gör den ful. Kan du inte byta den mot en som är lite snällare? Då blir nog din gårdstomte riktigt fin :)
Kram till dig Cia!
Birgitta

Tinas bo sa...

Grattis till vinsten!
Men hu vilken upplevelse...

Ja du, tomten är verkligen grotesk framifrån.. hahahaha
men baksidan är iallafall fin!! hihi

Kraaam Tina

Vardag och flärd sa...

Vackert paket från Malin och fint innehåll, grattis till det!
Åh, vilken ful tomte - men roligt! Jag skulle kanske göra en tomte av vår gamla tomtemask, den skulle bli lika ful som din.
En överförfriskad tomte hade vi här också en jul, även han gav sig iväg självmnt.
Ha det fint vännen!
Kramar Eva

Monika sa...

Hahaha! Håller med om att han inte var särskilt vacker. Men det är ju insidan som räknas. Han har säkert ett hjärta av guld! :o) Och kanske han till och med kan skrämma bort andra tomtar som vinglat iväg till fel hus .... hihihi!

Grattis till vinsten! Mycket vackert paket och ännu vackrare är Leodin!

God Jul-kramar!
Monika

Norregård sa...

Hej Vännen!
Bra att det kommit fram:))
Skulle svarat på ditt mail men oj vad tiden går fooooort....

Ha en riktigt God Jul!!
Kram M

Nya Anno 1900 sa...

Hahahhaa, jaaa, jag hade nog föredragit att ha en förfriskad tomte på trappan än den där otäckingen på en spark utanför fönstret. Den hade garanterat skrämt slag på mig när jag snurrat upp nattetid för toalettbesök och slängt en blick ut.

Vi hade något liknande när jag var liten. Den stod på vinden förutom på julen. Ca 120 cm hög och oerhört läskig. Jag var livrädd för den. Minns att jag trädde en svart sopsäck över den för att slippa se men det gjorde det hela bara än mer läskigt, att veta att under den där säcken stod han och flinade…kanske levande.

Therese sa...

Man måste ju ha en fultomte bland alla jultomtar!
Men en fulltomte kan bli besvärligt. Vi hade en som kom på besök en gång och han tippade som en fura i farstun. Har fortfarande, efter så där en tio år ingen som helst aning om vem det var. Men han var trevlig i alla fall där han låg och konverserade innan han kom sig iväg.
Ha en god jul!
Hälsar Therese på "Granne med Pellgårn".

Katta sa...

Å det där får mej att tänka på några kvällar innan julafton då vi var sent på vår mataffär för att handla julmaten och det gick omkring en full tomte med en klocka han ringde och slog med. Han skrämde nästan slag på de flesta :D Kram/Katta